Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a lansat, încă din luna decembrie 2024, în consultare publică  Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier și  modernizării vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero.

Schema de ajutor de stat vizează investițiile pentru achiziția vehiculelor cu emisii zero destinate transportului rutier și modernizarea vehiculelor utilizate în transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru reducerea emisiilor poluante. Aceasta este finanțată prin Fondul pentru Modernizare și urmărește tranziția către mobilitatea verde, în conformitate cu obiectivele Pactului Verde European și țintele stabilite prin pachetul „Fit for 55”.

Scopul principal este sprijinirea operatorilor de transport pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră (GES), prin achiziția vehiculelor nepoluante și modernizarea flotelor existente. Schema contribuie la atingerea obiectivului de 80.000 de vehicule grele electrice în UE până în 2030 și o reducere de 90% a emisiilor din transporturi până în 2050, comparativ cu 1990.

Beneficiari eligibili:
  • Potențialii beneficiari pot fi operatorii de transport rutier, feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare deja existenți– microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii, dar și întreprinderi mari, precum și întreprinderile nou- intrate, ale căror proiecte pentru achiziția și modernizarea vehiculelor au fost selectate drept câștigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurențială
  • Beneficiarii pot depune unul sau mai multe proiecte individuale, în limita sumei 15 milioane euro pe întreprindere.

Proiectele trebuie să fie implementate pe teritoriul României.

Cheltuieli eligibile:

Schema de ajutor de stat vizează investițiile pentru achiziția vehiculelor cu emisii zero destinate transportului rutier și modernizarea vehiculelor utilizate în transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru reducerea emisiilor poluante.

Fiecare cerere de finanțare va cuprinde în mod obligatoriu una din următoarele acțiuni:

  • achiziția de vehicule electrice cu baterie pentru transportul rutier astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero;
  • modernizarea vehiculelor pentru maritim și pe căi navigabile interioare, astfel încât să se califice ca vehicule nepoluante (BAT);
  • modernizarea vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare, astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero.

Sunt eligibile în cadrul acestei scheme proiectele care se încadrează în una dintre cele două submăsuri, după cum urmează:

Submăsura 1: achiziția vehiculelor grele de marfă, respectiv o dubită sau un camion, cu o greutate brută proiectată fără încărcătură mai mare de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;

Submăsura 2: modernizarea vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero.

Valoarea maximă a ajutorului de stat solicitat nu poate depăși 15.000.000 euro per beneficiar.

Procentul de cofinanțare din partea solicitanților este de:

  • 0% din costurile eligibile pentru diferența de achiziţionarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero la Submăsura 1
  • 20% din cheltuielile eligibile pentru modernizarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule nepoluante pentru Submăsura 2
  • 0% din cheltuielile eligibile pentru modernizarea vehiculelor astfel încât să se califice ca vehicule cu emisii zero pentru Submăsura 2.

⚠️ ATENȚIE!!! Diferența de cost este criteriul esențial pentru finanțare

Conform ghidului, sprijinul financiar este acordat pentru costurile suplimentare generate de achiziția unui vehicul cu emisii zero.

Formula de calcul menționată:

Diferența de preț=Prețul de achiziție al camionului electric − Costul de referința al camionului diesel echivalent

Exemplu aplicabil:

– Camion diesel echivalent: 300.000 EUR

– Camion electric: 450.000 EUR

– Diferența acoperită prin finanțare: 150.000 EUR

Aceasta este valoarea maximă care poate fi solicitată pentru un camion echivalent​.

 

❗ Condițiile principale pentru finanțare ❗

  • Vehiculul trebuie să fie nou și cu emisii zero – sunt acceptate doar camioanele 100% electrice
  • Costurile eligibile includ doar diferența de preț – nu se finanțează întreaga valoare a camionului electric​.
  • TVA-ul și alte taxe nu sunt eligibile – doar prețurile fără TVA sunt luate în calcul​.
  • Este necesară o ofertă comercială clară – solicitantul trebuie să prezinte facturi proforme sau contracte care dovedesc diferența de preț​.

 

Criteriile de evaluare sunt:

Submăsura 1 – achiziția de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier și Submăsura 2 – modernizarea vehiculelor pentru transportul feroviar pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero

  • Criteriul 1 – Prețul cel mai mic solicitat pe gCO2 economisit, calculat în funcție de performanța de transport (tkm).
    • Prețul cel mai mic (Euro/gCO2) – 90 pct
    • Prețul cel mai mare (Euro/ gCO2) – 0 pct
  • Criteriul 2 – utilizarea energiei regenerabile pentru încărcarea vehiculelor achiziționate
    • 10 puncte
    • în cazul în care nu se va utiliza energie regenerabilă pentru încărcarea vehiculelor, nu se va acorda punctajul de 10 puncte.

Submăsura 2 – modernizarea vehiculelor pentru transportul maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante (BAT)

  • Criteriul 1 – Prețul cel mai mic solicitat pe gCO2 economisit, calculat în funcție de performanța de transport (tkm sau pkm)
    • Prețul cel mai mic (Euro/gCO2) – 72 pct
    • Prețul cel mai mare (Euro/ gCO2) – 0 pct
  • Criteriul 2 – utilizarea energiei regenerabile pentru încărcarea vehiculelor achiziționate – 8 puncte
    • În cazul în care nu se va utiliza energie regenerabilă pentru încărcarea vehiculelor, nu se va acorda punctajul de 8 puncte.

Pentru proiectele admise, punctajele pentru cele două criterii se însumează pentru a stabili lista finală a punctajelor obținute. Ulterior, ofertele considerate conforme vor fi ordonate în funcție de punctajele obținute și vor fi înscrise pe lista pentru finanțare începând de la cele cu punctajul cel mai mare, până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiune competitivă.

Bugetul total alocat schemei este de 300 de milioane de euro, disponibil prin Fondul pentru modernizare pentru perioada 2024-2029. Bugetul mediu anual este estimat la  120 milioane de euro.

Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către beneficiar.

Costurile legate de TVA nu sunt eligibile.

Schema de ajutor de stat publicată spre consultare publică se regăsește aici.

Informații, Ghid și documentața AICI

Solicită o consultanță GRATUITĂ pentru a afla eligibilitatea firmei AICI